Każdy rodzic pragnie, aby jego dziecko rozwijało się jak najlepiej. Mowa jest jedną z podstawowych zdolności społecznych. To dzięki tej umiejętności komunikujemy się z otoczeniem, wyrażamy swoje potrzeby, określamy zdanie w danej sytuacji.
W momencie, gdy nasze dziecko mówi gorzej niż jego rówieśnicy lub nie mówi w ogóle, rodzice zaczynają panikować. W poniższym artykule przedstawię podstawowe objawy opóźnionego rozwoju mowy. Na co należy zwrócić uwagę w rozwoju mowy naszej pocieszy i co powinno nas zaniepokoić.
Co to jest opóźniony rozwój mowy?
Opóźniony rozwój mowy to zespół objawów. Jest to pewien stan zaburzenia, za którym mogą kryć się różne przyczyny. Opóźnienie może dotyczyć różnych aspektów mowy, a każdy z tych aspektów może być zaburzony w różnym stopniu. Określenie więc opóźnionego rozwoju mowy nie jest jednoznaczne i musi być indywidualnie określone dla każdego dziecka.
Bardzo ważne w diagnozie jest przeprowadzenie dokładnego wywiadu z rodzicami i obserwacja dziecka. Rodzice udzielając odpowiedzi na zadawane przez logopedę pytania, powinni być w pełni szczerzy i krytyczni względem własnej osoby. Tylko prawdziwe informacje pomogą ustalić przyczynę i stworzyć skuteczny plan terapii.
Przejawy opóźnionego rozwoju mowy. Czyli co powinno nas zaniepokoić w rozwoju mowy dziecka?
Ważna jest dokładna obserwacja dziecka już od najwcześniejszych miesięcy życia. Późniejsze pojawienie się gaworzenia może być pierwszym objawem opóźnionego rozwoju mowy. Uwaga! Brak gaworzenia lub istotne opóźnienie może świadczyć o poważnych zaburzeniach.
Normatywnie gaworzenie pojawia się około 5 – 6 miesiąca życia. Jeśli do 9. miesiąca dziecko nadal nie gaworzy, należy skontaktować się ze specjalistą.
Pod koniec pierwszego roku życia dziecko powinno mówić około 2 – 3 wyrazów.
Powinno nas zaniepokoić jeśli obserwujemy, że słownik bierny (rozumienie) i czynny (mówienie) naszej pociechy jest nieadekwatny do wieku. Opóźnienie może wystąpić w zakresie obu słowników lub jednego. Należy pamiętać, że słownik bierny rozwija się jako pierwszy i podczas kształtowania się mowy będzie obejmował większy zasób słownictwa niż słownik czynny.
Między 2 a 3 rokiem życia następuje rozkwit mowy. Dzieci zaczynają budować zdania, początkowo są to zdania proste, które są złożone z 2 – 3 wyrazów, następnie przechodzą w wypowiedzi dłuższe 4 – 5 wyrazowe. Pierwsze są zdania twierdzące, następnie pojawiają się zdania pytające i rozkazujące.
Charakterystyczne dla tego okresu jest występowanie licznych odrębności językowych.
Pamiętajmy! Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości najlepiej udać się do specjalisty, który odpowie na nasze pytania.
Ten artykuł został opublikowany na stronie ZnanyLekarz za wyraźną zgodą autorki lub autora. Cała zawartość strony internetowej podlega odpowiedniej ochronie na mocy przepisów o własności intelektualnej i przemysłowej.
Strona internetowa ZnanyLekarz nie zawiera porad medycznych. Zawartość tej strony (teksty, grafiki, zdjęcia i inne materiały) powstała wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje porady medycznej, diagnozy ani leczenia. Jeśli masz wątpliwości dotyczące problemu natury medycznej, skonsultuj się ze specjalistą.