Chciałbym zapytać czy opisane tu wyniki wskazuję na dysleksjię? Mojej córce postawiono taką diagnozę
2
odpowiedzi
Chciałbym zapytać czy opisane tu wyniki wskazuję na dysleksjię? Mojej córce postawiono taką diagnozę w wieku 11 lat. Obecnie ma 17 lat a to jej aktualne wyniki testów. W czym taka osoba może mieć trudności? Ogólny poziom rozwoju umysłowego na poziomie normy wiekowej, rozwój niecharmonijny. Mocną stroną uczennicy jest myślenie przyczynowo skutkowe w oparciu o materiał graficzny oraz umiejętność organizowania materiału wzrokowego w większe całości (wynik wyższy niż przeciętny). Rozwój przeciętney przyjmują rozumowanie arytmetyczne zdolności językowe zdolności do klasyfikowania spostrzegawczość orientacja przestrzenna rozumienie norm i zasad społecznych oraz tempo uczenia się wzrokowo - ruchowego. Jedynie trwałość pamięci werbalnej oraz wyobraźnia i wizualizacjia przestrzenna przyjmują wynik bardzo niskie. Czyta płynie w przeciętnym tempie z nielicznymi błędami typu przekrecanie wyrazów zmiana litery lub brzmienia końcówek wyrazów domysły. Uczennica wykazuje słabe rozumienie czytanego tekstu na głos. Przeciętne rozumienie stwierdza się w sytuacjiach społecznych. Pisząc ze słuchu zauważa się występowanie błędów o zróżnicowanym charakterze - typowo ortograficzne - typowo osłabienia percepcjia słuchowa i umiejętności fonologicznego (słuch fonemenowy analiza i synteza głoskowa pamięć fonologiczna) - typowo słuchowo - wzrokowo zaburzenie integracji tychże funkcji. Poziom graficzny pisma jest obniżony (litery niekształtne pismo nie płynne) tempo pisania przeciętne. Wypowiedzi pisemne i ustne uczennicy są na niskim poziomie pod względem słownictwa i konstrukcji językowej. Z matematyki obserwuje się barki z lat wcześniejszh dotyczących min. działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych mnożenia i dzielnia pisemnego oraz podstaw geometrii.
Z uwagi na zdiagnozowane deficyty można wnioskować o występowaniu specyficznych trudności w uczeniu się o charakterze dysleksji rozwojowej. Odnosząc się do drugiego pytania: trudności mogą, ale nie muszą wystąpić w nauce każdego przedmiotu. Stopień nasilenia trudności edukacyjnych zależeć będzie między innymi od głębokości deficytów, poziomu intelektualnego, mechanizmów kompensacyjnych, zaangażowania w naukę.
Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online
Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.
Pokaż specjalistów Jak to działa?
Szanowna Pani,
to "Mocną stroną uczennicy jest myślenie przyczynowo skutkowe w oparciu o materiał graficzny oraz umiejętność organizowania materiału wzrokowego w większe całości (wynik wyższy niż przeciętny). " oznacza, że córka potrafi lepiej niż inni w jej wieku przypominać sobie co widziała i łączyć to w logiczną całość, dzięki czemu np. poprawnie składa wyrazy w zdania i czyta bez problemów.
To "Jedynie trwałość pamięci werbalnej oraz wyobraźnia i wizualizacjia przestrzenna przyjmują wynik bardzo niskie." oznacza, że ma trudności z zapamiętaniem tego co usłyszy, brak umiejętności wizualizowania może mieć związek ze słabszym rozumieniem czytanego tekstu.
To "fonologicznego (słuch fonemenowy analiza i synteza głoskowa pamięć fonologiczna) " - słuch fonemowy to trudności w odróżnianiu podobnie brzmiących słów jak: bułka i półka, a pamięć fonologiczna pozwala łączyć dzielić wyrazy na części a później je łączyć i rozumieć.
Każdą z tych umiejętności da się ćwiczyć w domu lub szkole.
Pozdrawiam serdecznie
Adriana Bernady
to "Mocną stroną uczennicy jest myślenie przyczynowo skutkowe w oparciu o materiał graficzny oraz umiejętność organizowania materiału wzrokowego w większe całości (wynik wyższy niż przeciętny). " oznacza, że córka potrafi lepiej niż inni w jej wieku przypominać sobie co widziała i łączyć to w logiczną całość, dzięki czemu np. poprawnie składa wyrazy w zdania i czyta bez problemów.
To "Jedynie trwałość pamięci werbalnej oraz wyobraźnia i wizualizacjia przestrzenna przyjmują wynik bardzo niskie." oznacza, że ma trudności z zapamiętaniem tego co usłyszy, brak umiejętności wizualizowania może mieć związek ze słabszym rozumieniem czytanego tekstu.
To "fonologicznego (słuch fonemenowy analiza i synteza głoskowa pamięć fonologiczna) " - słuch fonemowy to trudności w odróżnianiu podobnie brzmiących słów jak: bułka i półka, a pamięć fonologiczna pozwala łączyć dzielić wyrazy na części a później je łączyć i rozumieć.
Każdą z tych umiejętności da się ćwiczyć w domu lub szkole.
Pozdrawiam serdecznie
Adriana Bernady
Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.