co to znaczy, że religia stała się przez kogoś używana jako "nerwicowy mechanizm obronny"?
2
odpowiedzi
co to znaczy, że religia stała się przez kogoś używana jako "nerwicowy mechanizm obronny"?
Witam,
specyficznie rozumiana religijność, a nie sama religia, może być wykorzystywana do "obrony" w służbie ego (mechanizmu obronnego), a więc radzenia sobie z doświadczanym lękiem, poprzez np. wypieranie, zaprzeczanie tego co się odczuwa jako niezgodne z religijnymi zasadami. W efekcie może to nasilać doświadczane konflikty wewnątrzpsychiczne, np. pomiędzy wyznawanymi zasadami, a własną seksualnością. Zachęcam do omówienia tej kwestii z psychologiem bądź terapeutą, który pomoże w lepszym zrozumieniu tego mechanizmu i wypracowaniu korzystnych strategii radzenia sobie.
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Wójcik
specyficznie rozumiana religijność, a nie sama religia, może być wykorzystywana do "obrony" w służbie ego (mechanizmu obronnego), a więc radzenia sobie z doświadczanym lękiem, poprzez np. wypieranie, zaprzeczanie tego co się odczuwa jako niezgodne z religijnymi zasadami. W efekcie może to nasilać doświadczane konflikty wewnątrzpsychiczne, np. pomiędzy wyznawanymi zasadami, a własną seksualnością. Zachęcam do omówienia tej kwestii z psychologiem bądź terapeutą, który pomoże w lepszym zrozumieniu tego mechanizmu i wypracowaniu korzystnych strategii radzenia sobie.
Z pozdrowieniami,
Grzegorz Wójcik
Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online
Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.
Pokaż specjalistów Jak to działa?
Stwierdzenie, że religia może stać się "nerwicowym mechanizmem obronnym", odnosi się do psychologicznego podejścia do religii i może oznaczać, że ktoś używa swojej religijności jako rodzaju ucieczki lub mechanizmu obronnego przed trudnymi emocjami, lękami lub życiowymi wyzwaniami. W psychologii i psychoterapii mechanizmy obronne to strategie, które ludzie stosują, aby radzić sobie z trudnymi sytuacjami lub emocjami.
Oto kilka przykładów, jak religia może stać się nerwicowym mechanizmem obronnym:
1. Unikanie trudnych emocji: Osoba może używać swojej religii jako środka do unikania lub tłumienia trudnych emocji, takich jak lęk, smutek czy wstyd. Zamiast konfrontować się z tymi emocjami, skupia się na modlitwach, rytuałach lub praktykach religijnych.
2. Projektowanie na Boga lub wyższą siłę: Osoba może projekować swoje pragnienia, obawy lub wyobrażenia na Boga lub inną wyższą siłę. To oznacza, że przypisuje Bogu swoje własne pragnienia lub oczekuje, że Bóg będzie rozwiązywał wszystkie jej problemy, co może służyć jako forma ucieczki przed osobistą odpowiedzialnością.
3. Nadmierna religijność jako unikanie: Nadmierne zaangażowanie w praktyki religijne może służyć jako forma unikania innych obszarów życia, takich jak relacje interpersonalne, praca czy rozwijanie swoich umiejętności. Osoba może skupić się na religii, aby uniknąć innych trudności.
Jest to koncepcja, która budzi różne opinie i może być bardziej złożona niż to, co można opisać w krótkim opisie. Nie oznacza to, że religia zawsze jest nerwicowym mechanizmem obronnym, ale może się tak stać, gdy jest nadmiernie używana jako środek do radzenia sobie z trudnościami życiowymi, zamiast jako źródło wsparcia i ducha. Warto zrozumieć, że każdy ma indywidualny stosunek do swojej religijności, a to, jak ktoś ją wykorzystuje, może być skomplikowane i zróżnicowane.
Oto kilka przykładów, jak religia może stać się nerwicowym mechanizmem obronnym:
1. Unikanie trudnych emocji: Osoba może używać swojej religii jako środka do unikania lub tłumienia trudnych emocji, takich jak lęk, smutek czy wstyd. Zamiast konfrontować się z tymi emocjami, skupia się na modlitwach, rytuałach lub praktykach religijnych.
2. Projektowanie na Boga lub wyższą siłę: Osoba może projekować swoje pragnienia, obawy lub wyobrażenia na Boga lub inną wyższą siłę. To oznacza, że przypisuje Bogu swoje własne pragnienia lub oczekuje, że Bóg będzie rozwiązywał wszystkie jej problemy, co może służyć jako forma ucieczki przed osobistą odpowiedzialnością.
3. Nadmierna religijność jako unikanie: Nadmierne zaangażowanie w praktyki religijne może służyć jako forma unikania innych obszarów życia, takich jak relacje interpersonalne, praca czy rozwijanie swoich umiejętności. Osoba może skupić się na religii, aby uniknąć innych trudności.
Jest to koncepcja, która budzi różne opinie i może być bardziej złożona niż to, co można opisać w krótkim opisie. Nie oznacza to, że religia zawsze jest nerwicowym mechanizmem obronnym, ale może się tak stać, gdy jest nadmiernie używana jako środek do radzenia sobie z trudnościami życiowymi, zamiast jako źródło wsparcia i ducha. Warto zrozumieć, że każdy ma indywidualny stosunek do swojej religijności, a to, jak ktoś ją wykorzystuje, może być skomplikowane i zróżnicowane.
Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.