Czy jest to możliwe, że osoba z Aspergerem ma problemy z wykonywaniem zadań, ale świetnie radzi sobi
3
odpowiedzi
Czy jest to możliwe, że osoba z Aspergerem ma problemy z wykonywaniem zadań, ale świetnie radzi sobie z organizacją zajęć? Chodzi o zabawy, gry integracyjne itp.
Witam serdecznie,
według nowej klasyfikcji ICD 11 mówimy o w tym przypadku o spektrum autyzmu, czyli o osobach wysoko funkcjonujących.
Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe, które ma początek w dzieciństwie i trwa przez całe życie. W przypadku dorosłych objawy mogą być bardziej subtelne lub zostać przysłonięte przez nabyte umiejętności radzenia sobie i strategie adaptacyjne. Niemniej jednak autyzm ma wpływ na wiele aspektów codziennego życia osób dorosłych. W jakich aspektach przejawia się autyzm:
Trudności w komunikacji społecznej: Dorosłe osoby z autyzmem mogą mieć trudności z interpretacją języka niewerbalnego, takiego jak mowa ciała czy wyraz twarzy. Mogą też mieć problemy z rozumieniem dowcipów, sarkazmu czy metafor.
Trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji: Dorosłym z autyzmem często trudno jest budować głębokie i trwałe relacje z innymi. Mogą też mieć trudności z rozpoznawaniem i wyrażaniem własnych uczuć.
Powtarzalne zachowania i rutyny: Osoby te mogą wykazywać potrzebę powtarzania tych samych czynności lub zachowań, które mogą wydawać się innym osobom dziwne lub niezrozumiałe.
Wrażliwość na bodźce sensoryczne: Wiele osób z autyzmem doświadcza nadwrażliwości na dźwięki, światło czy dotyk. Może to objawiać się unikaniem pewnych sytuacji, miejsc czy aktywności.
Intensywne zainteresowania: Dorosłe osoby z autyzmem mogą mieć bardzo specyficzne i intensywne zainteresowania w określonych tematach lub dziedzinach, które mogą dominować w ich życiu.
Trudności z elastycznością myślową: Osoby te mogą mieć trudności z adaptacją do zmian czy myśleniem abstrakcyjnym.
Problemy z organizacją i planowaniem: Mogą występować trudności z organizacją czasu, zarządzaniem finansami czy planowaniaem długoterminowym.
Poszczególne osoby w spektrum autyzmu mogą się od siebie różnić i dużo zależy od tego jakie umiejętności zostały przez nich opanowane. Duże znaczenie ma również inteligencja i otoczenie w którym przebywają.
według nowej klasyfikcji ICD 11 mówimy o w tym przypadku o spektrum autyzmu, czyli o osobach wysoko funkcjonujących.
Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe, które ma początek w dzieciństwie i trwa przez całe życie. W przypadku dorosłych objawy mogą być bardziej subtelne lub zostać przysłonięte przez nabyte umiejętności radzenia sobie i strategie adaptacyjne. Niemniej jednak autyzm ma wpływ na wiele aspektów codziennego życia osób dorosłych. W jakich aspektach przejawia się autyzm:
Trudności w komunikacji społecznej: Dorosłe osoby z autyzmem mogą mieć trudności z interpretacją języka niewerbalnego, takiego jak mowa ciała czy wyraz twarzy. Mogą też mieć problemy z rozumieniem dowcipów, sarkazmu czy metafor.
Trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji: Dorosłym z autyzmem często trudno jest budować głębokie i trwałe relacje z innymi. Mogą też mieć trudności z rozpoznawaniem i wyrażaniem własnych uczuć.
Powtarzalne zachowania i rutyny: Osoby te mogą wykazywać potrzebę powtarzania tych samych czynności lub zachowań, które mogą wydawać się innym osobom dziwne lub niezrozumiałe.
Wrażliwość na bodźce sensoryczne: Wiele osób z autyzmem doświadcza nadwrażliwości na dźwięki, światło czy dotyk. Może to objawiać się unikaniem pewnych sytuacji, miejsc czy aktywności.
Intensywne zainteresowania: Dorosłe osoby z autyzmem mogą mieć bardzo specyficzne i intensywne zainteresowania w określonych tematach lub dziedzinach, które mogą dominować w ich życiu.
Trudności z elastycznością myślową: Osoby te mogą mieć trudności z adaptacją do zmian czy myśleniem abstrakcyjnym.
Problemy z organizacją i planowaniem: Mogą występować trudności z organizacją czasu, zarządzaniem finansami czy planowaniaem długoterminowym.
Poszczególne osoby w spektrum autyzmu mogą się od siebie różnić i dużo zależy od tego jakie umiejętności zostały przez nich opanowane. Duże znaczenie ma również inteligencja i otoczenie w którym przebywają.
Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online
Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.
Pokaż specjalistów Jak to działa?
Każda z osób ma własną, unikalną osobowość a więc nawet „typowe” objawy ZA również manifestują się na sposób specyficzny dla każdej z osób.
Osoby z ZA między innymi mają problemy z zaakceptowaniem nawet minimalnych zmian i są bardzo wrażliwe na stresory środowiskowe. Jeśli nie wiedzą czego oczekiwać w odpowiedzi na stres, zmęczenie i przeciążenie umysłowe/sensoryczne łatwo wytrącają się z równowagi. Brak zapewnionej codziennej rutyny, a więc „wiedzy”, czego mogą oczekiwać może nie pozwalać im na skupieniu się na bieżących zadaniach lub zadaniach jako takich – a więc realnie stwarzać problem z wykonywaniem zadań. W przypadku dorosłych objawy mogą być bardziej subtelne lub zostać przysłonięte przez nabyte umiejętności radzenia sobie i strategie adaptacyjne.
Może więc tak być, że osoba z ZA ma problemy z wykonywaniem zadań, ale świetnie radzi sobie z organizacją zajęć. Pozdrawiam, Sylwia Daniłowicz
Osoby z ZA między innymi mają problemy z zaakceptowaniem nawet minimalnych zmian i są bardzo wrażliwe na stresory środowiskowe. Jeśli nie wiedzą czego oczekiwać w odpowiedzi na stres, zmęczenie i przeciążenie umysłowe/sensoryczne łatwo wytrącają się z równowagi. Brak zapewnionej codziennej rutyny, a więc „wiedzy”, czego mogą oczekiwać może nie pozwalać im na skupieniu się na bieżących zadaniach lub zadaniach jako takich – a więc realnie stwarzać problem z wykonywaniem zadań. W przypadku dorosłych objawy mogą być bardziej subtelne lub zostać przysłonięte przez nabyte umiejętności radzenia sobie i strategie adaptacyjne.
Może więc tak być, że osoba z ZA ma problemy z wykonywaniem zadań, ale świetnie radzi sobie z organizacją zajęć. Pozdrawiam, Sylwia Daniłowicz
Dzień dobry, u dzieci w spektrum autyzmu bardzo często występują problemy koncentracji i uwagi na zadaniach, w wyniku czego dzieci te mają trudności ze skupieniem się na wykonywanej czynności. Pozdrawiam Małgorzata Kozłowska
Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.