Czy możliwa jest sytuacja żeby dziecko osiągnęło w teście zamiast wyniku upośledzenia umysłowego w s
5
odpowiedzi
Czy możliwa jest sytuacja żeby dziecko osiągnęło w teście zamiast wyniku upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim inteligencje poniżej przeciętnej. Ma 10 lat i nie radzi sobie w nauce. Badanie przeprowadzono skalą wisc-r wykazało że ogólny rozwój umysłowy mieści się w przedziale inteligencji niższej niż przeciętna (dolny próg przedziału) rozwój niecharmonijny przewaga myślenia słowno-pojęciowego nad myśleniem praktycznym. Najsłabiej rozwinięte są orientacja wyobraźnia i wizualizacjia przestrzenna synteza danych spostrzeżeniowych (ujmiwanie relacji część całość) oraz antycypacja na materiale obrazkowy zdarzenia początkowego. Wyżej wymienione zdolności przyjmują wynik bardzo niskie. Nie co lepiej rozwinięte są np. trwałość pamięci werbalnej rozumowanie arytmetyczne zdolności językowe (werbalizowanie definiowanie) oraz zdolność do spostrzegania szczegółów. Jedynie zdolności do klasyfikowania (abstachowanie uogólnianie porównywanie) oraz uczenie się wzrokowo - ruchowe przyjmują wynik przeciętny.
Jest możliwe. Uzyskane przez dziecko wyniki w Skali WISC-R (tzw. wyniki przeliczone) badajacy odnosi w stosunku do norm rozwojowych dla danego wieku. Jeśli więc uzyskane przez dziecko wyniki mieściły się w granicach inteligencji poniżej przeciętnej, nie możemy mówić o upośledzeniu umysłowym.
Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online
Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.
Pokaż specjalistów Jak to działa?
W trakcie badania psychologicznego nie tworzone są apriori tezy o tym, czy dziecko jest czy nie jest niepełnosprawne intelektualne. To dopiero wyniki testów klasyfikują poziom intelektualny pacjenta. W powyższym badaniu wynik ogólny i wyniki szczegółowe z testów nie wskazują na niepełnosprawność intelektualną, a jedynie na obniżenie zdolności w kilku zakresach, czyli jest to rozwój nieharmonijny. Warto teraz zastanowić się nad zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi dla dziecka i dać mu odpowiednią pomoc.
Zastanawiam się, czy Pani pyta o sytuację, w której dziecko z wcześniejszym rozpoznaniem niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, poddane badaniu kontrolnemu np. przy przejściu na kolejny etap nauczania, osiągnęło wynik na poziomie inteligencji powyżej przeciętnej? Jeżeli chodzi o taką sytuację, to owszem, jest to możliwe - świadczyłoby o tym, że dziecko "goni" rówieśników dzięki świetnej pracy wyrównawczej i korekcyjno-kompensacyjnej w domu i w szkole. Jedyne zastrzeżenie, jakie ja mam osobiście, to metoda użyta do diagnozy. Test WISC-R ma przestarzałe normy, stosowanie których przyczynia się do "zawyżania" wyniku - ja w swojej poradni pp nie używam już tego testu - istnieją inne, aktualne i rzetelne narzędzia, np. Skala Inteligencji Stanford-Binet lub Skala Inteligencji i Rozwoju IDS.
Witam. Jeśli ma Pani jakies wątpliwości polecam przebadać dziecko ponownie skalą Stanford-Binet gdyz Wisc-r nie jest już rekomendowany.
Szanowna Pani,
Nie wiem, czy dobrze zrozumiałam, że wcześniejsze wyniki wskazywaly niepełnoprawność a teraz wskazują o wiele lepsze wyniki.
Uważam, że wyniki powinny byc omówione z diagnostą, ktory prowadził badanie.
Moje watpliwosci budzi fakt doboru narzędzia. Obecnie nie bada się WISC-r, ponieważ daje niemiarodajne wyniki. Trwają prace nad aktualizacją norm. Zaś w badaniach dla oświaty są wytyczne MEN, w których funkcjonuja wytyczne do nie badania tym testem. Są zaś b.dokładne narzedzia diagnozujace dokładniej i dobrze różnicujące niepelnosprawności.
Pozdrawiam
Aleksandra Szygendowska
Nie wiem, czy dobrze zrozumiałam, że wcześniejsze wyniki wskazywaly niepełnoprawność a teraz wskazują o wiele lepsze wyniki.
Uważam, że wyniki powinny byc omówione z diagnostą, ktory prowadził badanie.
Moje watpliwosci budzi fakt doboru narzędzia. Obecnie nie bada się WISC-r, ponieważ daje niemiarodajne wyniki. Trwają prace nad aktualizacją norm. Zaś w badaniach dla oświaty są wytyczne MEN, w których funkcjonuja wytyczne do nie badania tym testem. Są zaś b.dokładne narzedzia diagnozujace dokładniej i dobrze różnicujące niepelnosprawności.
Pozdrawiam
Aleksandra Szygendowska
Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.