Czy taka osoba powina się uczyć w szkole specjalnej czy normalnej? . Według pop dziecko powinno się
4
odpowiedzi
Czy taka osoba powina się uczyć w szkole specjalnej czy normalnej? . Według pop dziecko powinno się uczyć w zwyklej szkole. W wyniku przeprowadzonego badania psychologicznego stwierdza się rozwój umysłowy w granicach inteligencji niższej niż przeciętna (dolny próg przedziału) rozwój nieharmonijny przewaga myślenia słowno - pojeciowego nad myślenien praktycznym. Najsłabiej rozwinięte są orientacja wyobraźnia i wizualizacjia przestrzenna synteza danych spostrzeżeniowych (ujmowanie relacji część całość) oraz antycypacja na materiale obrazkowym zdarzenia początkowego. Wyżej wymienione zdolności przyjmują bardzo niski poziom rozwoju. Nie co lepiej rozwinięte są np. trwałość pamięci werblalnej rozumowanie arytmetyczne zdolności językowe (werbalizowanie definiowanie) oraz zdolności do spostrzeżenia szczegółów. Jedynie zdolności do klasyfikowania (abstrahowanie uogólnianie porównanie) oraz ucznie się wzrokowo - ruchowe przyjmują wynik przeciętny. Dzięki dobremu tempu szybkiego nazywania oraz braku deficytu fonologicznego uczennica najlepiej opanowała technikę czytania głośnego. Czyta płynnie w przeciętnym tempie z właściwą intonacją. W dalszym ciągu ma trudności z zrozumieniem i zapamiętaniem czytanego tekstu. Konstrując samodzielne wypowiedzi pisemne właściwie odnosi się do tematu. Jednak dominuje w nich potoczny styl wypowiedzi. Występuje także podwyższona liczba błędów. Poziom graficzny pisma nie budzi zastrzeżeń. Największe trudności uczennicy sprawia opanowanie podstawowych technik matematycznych braki z tego zakresu sięgają szkoły podstawowej.
Dzień dobry! Analizując treść wypowiedzi - "braki (...) sięgają szkoły podstawowej" - rozumiem, że opinia dotyczy uczennicy będącej obecnie w szkole ponadpodstawowej, a mój domysł jest taki, że kończy się ona maturą, stąd niepokój, gdzie de facto dziecko powinno się uczyć - "w szkole specjalnej czy normalnej"? Do szkół specjalnych przyjmowane są dzieci z orzeczeniami, czyli niepełnosprawne intelektualnie. Ta sytuacja nie dotyczy opisanego tu dziecka - uczennica ma tylko mniejsze niż przeciętne możliwości intelektualne, więc poradnia pp słusznie podpowiada, że jedyną opcją, w jakiej może się ta dziewczyna zaleźć, to szkoła masowa. Zupełnie inną sprawą jest to, czy powinno to być liceum, technikum czy szkoła branżowa. Jeżeli uczennica uczy się w pierwszym lub drugim, wyzwaniem będzie nie sama matura (może do niej podejść lub nie), ale pewnie jest przechodzenie z klasy do klasy - warto w takiej sytuacji maksymalnie dostosowywać wymagania, koncentrując się na przyswajaniu przez dziecko treści jedynie na poziomie koniecznym i podstawowym. Można także zaprosić specjalistów z ppp oraz metodyków nauczania z przedmiotów najbardziej newralgicznych, żeby zaplanować optymalny plan działań wspierających, a być może nawet da się wprowadzić indywidualną ścieżkę kształcenia dla takiej uczennicy.
Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online
Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.
Pokaż specjalistów Jak to działa?
Witam,
szkoły specjalne przyjmowane są dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego analogicznie jak niektóre szkoły z oddziałami integracyjnymi. Uczennica wykazująca trudności w nauce opisane w pytaniu nie kwalifikuje się więc do szkoły specjalnej. Z uwagi na trudności warto jednak rozważyć wsparcie w nauce w postaci np zajęć wyrównawczych lub korepetycji aby ułatwić przyswajanie materiału.
Pozdrawiam!
szkoły specjalne przyjmowane są dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego analogicznie jak niektóre szkoły z oddziałami integracyjnymi. Uczennica wykazująca trudności w nauce opisane w pytaniu nie kwalifikuje się więc do szkoły specjalnej. Z uwagi na trudności warto jednak rozważyć wsparcie w nauce w postaci np zajęć wyrównawczych lub korepetycji aby ułatwić przyswajanie materiału.
Pozdrawiam!
Myślę, że w pierwszej kolejności powinno odpowiedzieć się na pytanie dlaczego nie ufa Pan/Pani w opinie poradni dot. możliwości intelektualnych danej osoby? Żaden z psychologów, nie może (poprzez krótki opis wyników badania) podjąć się rzetelnej interpretacji wyników poprzez internet nie mając kontaktu z osobą badana. W Państwa przypadku, jeśli nie ufacie wystawionej opinii, należy udać się do innego ośrodka diagnostycznego lub innego specjalisty i przeprowadzić ponowne badanie. Dopiero wtedy będzie można określić z czym macie Państwo do czynienia i jakie rozwiązania dla dziecka są najlepsze. Innym aspektem tej sytuacji jest sprawdzenie czy mają Państwo obiekcje dot. puszczenia dziecka do szkoły specjalnej, ponieważ Wasz stosunek do tej sytuacji będzie wpływał na akceptację wyników. W każdej z tych sytuacji (rzetelna interpretacja wyników, powtórzenie badania i ewentualne porozmawianie o rodzaju szkoły), uważam, że powinniście się Państwo skontaktować z psychologiem i odbyć wizytę w jego gabinecie. Pozdrawiam, Michał Misiek
Dzień dobry. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zawiera punkt dotyczący możliwych form kształcenia, poczynając od najkorzystniejszych dla ucznia. Ponadto orzeczenie zawiera zalecane działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia i wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu placówki, na terenie której prowadzone jest kształcenie. Także niezależnie od wybranej formy kształcenia szkoła powinna dostosować się do zaleceń Poradni. Jeśli macie Państwo wątpliwości co do zaproponowanych form kształcenia, najlepiej będzie rozwiać swoje wątpliwości w Poradni, w której przeprowadzane było badanie. Konsultacja internetowa nawet z najlepszym fachowcem nie zastąpi rzetelnej informacji, którą możecie Państwo uzyskać od psychologa, który miał kontakt z osobą badaną.
Pozdrawiam, Marta Knapik
Pozdrawiam, Marta Knapik
Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.