Czy takie dziecko obecnie ma 9 lat wymaga nauczenia inwidualnego i pomocy w nauce? Jeśli tak to jak
2
odpowiedzi
Czy takie dziecko obecnie ma 9 lat wymaga nauczenia inwidualnego i pomocy w nauce? Jeśli tak to jak mu je Zapewnić? Czy myślenie dziecka może się zmienić? Badanie testem wisc-r wykazało że ogólny rozwój umysłowy mieści się w przedziale inteligencji niższej niż przeciętna a rozwój funkcji poznawczych jest niecharmonijny. Mocną stroną uczennicy jest tempo koordynacji wzrokowo - ruchowj w zakresie motoryki małej w tym grafomotoryki analiza i synteza materiału wzrokowego oraz umiejętność organizowania materiału wzrokowego w większe całości (wynik wyższy niż przeciętny). Najsłabiej rozwinięte są trwałość pamięci werbalnej rozumowanie arytmetyczne zdolności do spostrzegania szczegółów oraz przewidywanie konsekwencji zdarzenia początkowego na materiale obrazkowym. Wyżej wymienione zdolności przyjmują wynik bardzo niskie. W dolnej granicy normy rozwinięte są wiadomości oraz rozumienie norm i zasad społecznych. Rozwój przeciętney przyjmują zdolności językowe (werbalizowanie definiowanie) oraz zdolność do klasyfikowania (abstachowanie uogólnianie porównywanie).
Czytając z uwagą Pani pytanie zastanawiam się, czy nie miała Pani na myśli nauczania indywidualnego? Mój poprzednik doskonale opisał, czym jest zindywidualizowanie sposobu nauczania i dostosowanie wymagań, które dziecku z taką opinią w szkole się należą. Odnosząc się natomiast do indywidualnego nauczania, czyli indywidualnego uczenia Pani dziecka przez szkolnych nauczycieli w kontakcie "jeden-na-jeden" w domu lub w salce na terenie szkoły, to nie przysługuje ono. Taka forma kształcenia jest dedykowana dzieciom, których stan zdrowia znacznie utrudnia lub uniemożliwia chodzenie do szkoły, np. przewlekle chorych onkologicznie, z bardzo poważnymi zaburzeniami, po wypadkach komunikacyjnych wymagających długotrwałego unieruchomienia itp. Życzę wszystkiego dobrego.
Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online
Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.
Pokaż specjalistów Jak to działa?
Dziękuję za pytanie i za szczegółowy opis wyników badania. Z perspektywy psychoterapii poznawczo-behawioralnej (CBT) oraz wsparcia pedagogicznego chciałabym pomóc zrozumieć, jakie są potrzeby dziecka, jak można je wspierać w nauce oraz czy możliwe są zmiany w funkcjonowaniu poznawczym.
1. Czy dziecko wymaga nauczania indywidualnego?
Na podstawie opisu wyników testu WISC-R, widzimy, że rozwój umysłowy dziecka mieści się w przedziale inteligencji niższej niż przeciętna, a rozwój funkcji poznawczych jest nieharmonijny. To oznacza, że istnieją zarówno mocne strony, jak i obszary wymagające wsparcia. Nauczanie indywidualne może być wskazane, jeśli dziecko ma trudności z funkcjonowaniem w grupie klasowej i nie jest w stanie przyswajać materiału edukacyjnego w tempie innych uczniów.
Kiedy nauczanie indywidualne jest wskazane?
Trudności z koncentracją: Jeśli dziecko nie nadąża za tempem pracy w klasie i łatwo się rozprasza, nauczanie indywidualne może pomóc w lepszym skupieniu uwagi.
Potrzeba dostosowania materiału: Ze względu na trudności z pamięcią werbalną i rozumowaniem arytmetycznym, dziecko może potrzebować indywidualnego podejścia i dostosowanego programu nauczania.
Wsparcie emocjonalne: Dziecko może odczuwać frustrację z powodu trudności w nauce, co może wpływać na jego samoocenę. Nauczanie indywidualne może zapewnić bardziej spokojne i bezpieczne środowisko.
Warto rozważyć konsultację z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, aby uzyskać oficjalne zalecenie dotyczące nauczania indywidualnego. Może to być tymczasowe rozwiązanie, które pomoże dziecku wyrównać zaległości i lepiej rozwijać swoje umiejętności.
2. Jak można zapewnić dziecku wsparcie w nauce?
Na podstawie wyników badania widzimy, że dziecko ma zarówno mocne strony, jak i obszary, w których wymaga dodatkowego wsparcia. Oto kilka rekomendacji, które mogą pomóc:
Wykorzystanie mocnych stron:
Koordynacja wzrokowo-ruchowa i grafomotoryka: Zdolności te są dobrze rozwinięte, więc warto wykorzystywać materiały wizualne, rysunki, diagramy oraz inne metody wspierające naukę poprzez grafikę i ruch.
Analiza i synteza materiału wzrokowego: Dziecko dobrze radzi sobie z organizowaniem materiału wizualnego, więc pomocne mogą być ćwiczenia oparte na obserwacji, układankach czy zadaniach wymagających rozpoznawania wzorców.
Wsparcie w obszarach trudności:
Pamięć werbalna: Dziecko ma trudności z trwałością pamięci werbalnej, co oznacza, że może mieć problem z zapamiętywaniem długich informacji mówionych. Można pomóc, stosując techniki powtórzeń, mapy myśli, skróty oraz powiązanie nowych informacji z już znanymi.
Rozumowanie arytmetyczne: Problemy z matematyką są częste u dzieci z nieharmonijnym rozwojem poznawczym. Warto stosować materiały manipulacyjne (np. liczydła, klocki), które pozwolą dziecku wizualizować działania matematyczne i lepiej je zrozumieć.
Zdolności do spostrzegania szczegółów: Dziecko może mieć trudność z zauważaniem szczegółów, więc warto stosować ćwiczenia rozwijające uważność i koncentrację, np. wyszukiwanie różnic na obrazkach, gry pamięciowe czy zadania wymagające skupienia na szczegółach.
Wsparcie emocjonalne i motywacyjne:
Dzieci z trudnościami w nauce często mogą odczuwać obniżoną samoocenę. Ważne jest, aby wzmacniać w dziecku wiarę w swoje możliwości, chwaląc je za wysiłek, a nie tylko za wyniki. Skup się na pozytywnych aspektach jego pracy i stwórz bezpieczne, wspierające środowisko nauki.
3. Czy myślenie dziecka może się zmienić?
Tak, myślenie i zdolności poznawcze dziecka mogą się rozwijać, zwłaszcza jeśli zapewnimy odpowiednie wsparcie. Mózg dziecka jest plastyczny i zdolny do adaptacji, co oznacza, że regularne ćwiczenia i odpowiednie metody nauki mogą prowadzić do poprawy funkcji poznawczych.
Jak wspierać rozwój myślenia dziecka?
Trening poznawczy: Regularne ćwiczenia rozwijające pamięć, uwagę i rozumowanie mogą poprawić funkcje poznawcze. Istnieją programy komputerowe oraz gry edukacyjne, które mogą pomóc w tym procesie.
Ćwiczenia wzmacniające pamięć: Gry pamięciowe, powtarzanie informacji na różne sposoby (np. poprzez rysowanie, śpiewanie, powtarzanie na głos) mogą pomóc w rozwijaniu pamięci werbalnej.
Uczenie się przez działanie: Wykorzystaj zdolności dziecka do organizowania materiału wizualnego, stosując metody aktywne, takie jak eksperymenty, zabawy manipulacyjne i praktyczne zadania.
4. Współpraca ze szkołą i specjalistami
Bardzo ważne jest, aby na bieżąco współpracować ze szkołą i nauczycielami, informując ich o wynikach badania i zaleceniach. Nauczyciele mogą dostosować wymagania edukacyjne, np.:
Więcej czasu na wykonanie zadań.
Stosowanie pomocy wizualnych i manipulacyjnych.
Większe wsparcie w obszarze pamięci werbalnej i rozumowania arytmetycznego.
Można również rozważyć dodatkowe zajęcia terapeutyczne, takie jak terapia pedagogiczna, która będzie dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka.
Opisane trudności sugerują, że dziecko może skorzystać z nauczania indywidualnego oraz wsparcia w nauce, aby lepiej dostosować tempo i sposób pracy do swoich potrzeb. Dzięki odpowiednim metodom nauki i regularnym ćwiczeniom myślenie dziecka może się rozwijać, a trudności mogą się zmniejszać. Kluczowe jest wsparcie emocjonalne i budowanie poczucia wartości u dziecka, aby miało motywację do nauki i rozwijania swoich umiejętności.
Jeśli masz dalsze pytania lub potrzebujesz więcej wskazówek, chętnie pomogę.
1. Czy dziecko wymaga nauczania indywidualnego?
Na podstawie opisu wyników testu WISC-R, widzimy, że rozwój umysłowy dziecka mieści się w przedziale inteligencji niższej niż przeciętna, a rozwój funkcji poznawczych jest nieharmonijny. To oznacza, że istnieją zarówno mocne strony, jak i obszary wymagające wsparcia. Nauczanie indywidualne może być wskazane, jeśli dziecko ma trudności z funkcjonowaniem w grupie klasowej i nie jest w stanie przyswajać materiału edukacyjnego w tempie innych uczniów.
Kiedy nauczanie indywidualne jest wskazane?
Trudności z koncentracją: Jeśli dziecko nie nadąża za tempem pracy w klasie i łatwo się rozprasza, nauczanie indywidualne może pomóc w lepszym skupieniu uwagi.
Potrzeba dostosowania materiału: Ze względu na trudności z pamięcią werbalną i rozumowaniem arytmetycznym, dziecko może potrzebować indywidualnego podejścia i dostosowanego programu nauczania.
Wsparcie emocjonalne: Dziecko może odczuwać frustrację z powodu trudności w nauce, co może wpływać na jego samoocenę. Nauczanie indywidualne może zapewnić bardziej spokojne i bezpieczne środowisko.
Warto rozważyć konsultację z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, aby uzyskać oficjalne zalecenie dotyczące nauczania indywidualnego. Może to być tymczasowe rozwiązanie, które pomoże dziecku wyrównać zaległości i lepiej rozwijać swoje umiejętności.
2. Jak można zapewnić dziecku wsparcie w nauce?
Na podstawie wyników badania widzimy, że dziecko ma zarówno mocne strony, jak i obszary, w których wymaga dodatkowego wsparcia. Oto kilka rekomendacji, które mogą pomóc:
Wykorzystanie mocnych stron:
Koordynacja wzrokowo-ruchowa i grafomotoryka: Zdolności te są dobrze rozwinięte, więc warto wykorzystywać materiały wizualne, rysunki, diagramy oraz inne metody wspierające naukę poprzez grafikę i ruch.
Analiza i synteza materiału wzrokowego: Dziecko dobrze radzi sobie z organizowaniem materiału wizualnego, więc pomocne mogą być ćwiczenia oparte na obserwacji, układankach czy zadaniach wymagających rozpoznawania wzorców.
Wsparcie w obszarach trudności:
Pamięć werbalna: Dziecko ma trudności z trwałością pamięci werbalnej, co oznacza, że może mieć problem z zapamiętywaniem długich informacji mówionych. Można pomóc, stosując techniki powtórzeń, mapy myśli, skróty oraz powiązanie nowych informacji z już znanymi.
Rozumowanie arytmetyczne: Problemy z matematyką są częste u dzieci z nieharmonijnym rozwojem poznawczym. Warto stosować materiały manipulacyjne (np. liczydła, klocki), które pozwolą dziecku wizualizować działania matematyczne i lepiej je zrozumieć.
Zdolności do spostrzegania szczegółów: Dziecko może mieć trudność z zauważaniem szczegółów, więc warto stosować ćwiczenia rozwijające uważność i koncentrację, np. wyszukiwanie różnic na obrazkach, gry pamięciowe czy zadania wymagające skupienia na szczegółach.
Wsparcie emocjonalne i motywacyjne:
Dzieci z trudnościami w nauce często mogą odczuwać obniżoną samoocenę. Ważne jest, aby wzmacniać w dziecku wiarę w swoje możliwości, chwaląc je za wysiłek, a nie tylko za wyniki. Skup się na pozytywnych aspektach jego pracy i stwórz bezpieczne, wspierające środowisko nauki.
3. Czy myślenie dziecka może się zmienić?
Tak, myślenie i zdolności poznawcze dziecka mogą się rozwijać, zwłaszcza jeśli zapewnimy odpowiednie wsparcie. Mózg dziecka jest plastyczny i zdolny do adaptacji, co oznacza, że regularne ćwiczenia i odpowiednie metody nauki mogą prowadzić do poprawy funkcji poznawczych.
Jak wspierać rozwój myślenia dziecka?
Trening poznawczy: Regularne ćwiczenia rozwijające pamięć, uwagę i rozumowanie mogą poprawić funkcje poznawcze. Istnieją programy komputerowe oraz gry edukacyjne, które mogą pomóc w tym procesie.
Ćwiczenia wzmacniające pamięć: Gry pamięciowe, powtarzanie informacji na różne sposoby (np. poprzez rysowanie, śpiewanie, powtarzanie na głos) mogą pomóc w rozwijaniu pamięci werbalnej.
Uczenie się przez działanie: Wykorzystaj zdolności dziecka do organizowania materiału wizualnego, stosując metody aktywne, takie jak eksperymenty, zabawy manipulacyjne i praktyczne zadania.
4. Współpraca ze szkołą i specjalistami
Bardzo ważne jest, aby na bieżąco współpracować ze szkołą i nauczycielami, informując ich o wynikach badania i zaleceniach. Nauczyciele mogą dostosować wymagania edukacyjne, np.:
Więcej czasu na wykonanie zadań.
Stosowanie pomocy wizualnych i manipulacyjnych.
Większe wsparcie w obszarze pamięci werbalnej i rozumowania arytmetycznego.
Można również rozważyć dodatkowe zajęcia terapeutyczne, takie jak terapia pedagogiczna, która będzie dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka.
Opisane trudności sugerują, że dziecko może skorzystać z nauczania indywidualnego oraz wsparcia w nauce, aby lepiej dostosować tempo i sposób pracy do swoich potrzeb. Dzięki odpowiednim metodom nauki i regularnym ćwiczeniom myślenie dziecka może się rozwijać, a trudności mogą się zmniejszać. Kluczowe jest wsparcie emocjonalne i budowanie poczucia wartości u dziecka, aby miało motywację do nauki i rozwijania swoich umiejętności.
Jeśli masz dalsze pytania lub potrzebujesz więcej wskazówek, chętnie pomogę.
Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.