Dlaczego poziom inteligencj poniżej przeciętnej mieści się w normie? Takie dzieci nie mają szans na
2
odpowiedzi
Dlaczego poziom inteligencj poniżej przeciętnej mieści się w normie? Takie dzieci nie mają szans na poradzenie sobie w normalnej szkole. Moja córka wykazuje objawy podobne do upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim.Ma 8 lat. Nie zna wszystkich liter, umie podstawowe działania tylko do 20 i pomaga sobie palcami, nie potrafi zapamiętać tabliczki mnożenia i alfabetu, nie zawsze rozumie co czyta i nie radzi sobie w nauce. Po mimo tego musi uczyć się tego samego czego uczą się inne dzieci. Poradnia stwierdziła że ma inteligencje poniżej przeciętnej ale to cały czas norma. Moim zdaniem ona nie jest w normie. Czy mogę jeszcze raz iść do poradni i prosić o ponowne przebadanie? Co robić gdy wynik się powtórzy i poradnia nie stwierdzi upośledzenia umysłowego?
Jest możliwe, że Pani córeczka osiąga w badaniu inteligencji wyniki w granicach normy, ale ma wybiórcze trudności poznawcze, które uniemożliwiają jej nabywanie nowych umiejętności w tempie oczekiwanym dla wieku. Aby to sprawdzić należy wykonać badanie neuropsychologiczne (badanie pamięci, procesów uczenia się, myślenia abstrakcyjnego, analizy wzrokowo-przestrzennej itd). Osłabienie którejś z tych funkcji może powodować trudności w nauce pomimo prawidłowej inteligencji ogólnej (tak jak mierzą ją testy inteligencji).
Stwierdzenie upośledzenia nie jest korzystne u dziecka, które osiąga wyniki w granicach normy, ale być może córka potrzebuje dodatkowej pomocy - np nauczania w trybie integracyjnym, zajęć kompensacyjnych, dostosowania formy wymagań szkolnych do jej możliwości, lub innej formy pomocy.
Badaniem rozstrzygającym jaka jest natura problemu jest w takiej sytuacji badanie neuropsychologiczne, wraz z analizą wyników uzyskanych w badaniu w poradni.
Stwierdzenie upośledzenia nie jest korzystne u dziecka, które osiąga wyniki w granicach normy, ale być może córka potrzebuje dodatkowej pomocy - np nauczania w trybie integracyjnym, zajęć kompensacyjnych, dostosowania formy wymagań szkolnych do jej możliwości, lub innej formy pomocy.
Badaniem rozstrzygającym jaka jest natura problemu jest w takiej sytuacji badanie neuropsychologiczne, wraz z analizą wyników uzyskanych w badaniu w poradni.
Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online
Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.
Pokaż specjalistów Jak to działa?
Zgadzam się z odpowiedzią Pani psycholog Urszuli - należy pogłębić diagnozę. Jeżeli Pani oraz nauczyciele zauważają trudności dziecka, które utrudniają mu spełnianie wymagań edukacyjnych - należałoby zgłosić się jeszcze raz do poradni. Dziecko powinno otrzymać opinie/orzeczenie (zależnie od diagnozy). W takim dokumencie zawarte są zalecenia i wskazówki, które szkoła ma obowiązek stosować względem dziecka. Placówka tworzy dostosowania, które pomagają dziecku spełniać wymagania edukacyjne. Na przykład uczeń z trudnością może mieć obniżone wymagania edukacyjne - co umożliwi mu osiągać sukcesy szkolne.
Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.