Dzień dobry. Chciałbym zapytać co oznaczają te wyniki badań. W wyniku przeprowadzonego badania psych
2
odpowiedzi
Chciałbym zapytać co oznaczają te wyniki badań. W wyniku przeprowadzonego badania psychologicznego stwierdza się rozwój umysłowy w granicach inteligencji niższej niż przeciętna (dolny próg przedziału) rozwój nieharmonijny przewaga myślenia słowno-pojęciowego nad myśleniem praktycznym. Rozumie że inteligencjia poniżej przeciętnej nie zalicza się do upośledzenia umysłowego ale jest poniżej normy intelektualnej. Jednak chcę zapytać co oznacza przewaga myślenia słowno-pojęciowego nad myśleniem praktycznym oraz sformułowanie dolny próg przedziału
![mgr Agnieszka Chmielewska](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/znanylekarz.pl/doctor/13546f/13546faad3eaa678fbfa3fb256bd793e_small_square.jpg)
Inteligencja ogólna to wynik inteligencji werbalnej (słownej) i niewerbalnej (bezsłownej, praktyczno-technicznej). Zdolności słowne są zależne od stymulacji środowiska, nabywane w toku doświadczeń życiowych i edukacji szkolnej. Zdolności bezsłowne są niezależne od doświadczenia osoby badanej, jej wykształcenia, pochodzenia itp. stanowią potencjał jednostki, który może krystalizować się w określonych umiejętnościach. Ogólny poziom inteligencji na poziomie niższym niż przeciętny wskazuje na niższy niż przeciętny poziom funkcjonowania intelektualnego i społecznego. W skali Wechslera inteligencja niższa niż przeciętna mieści się w przedziale 70 (dolny próg) – 84 (górny próg). W tej grupie można spotkać dzieci, które mają osłabione różne zdolności. Mogą występować zaburzenia myślenia słowno – pojęciowego, a więc tego, na którym przede wszystkim bazuje nauka szkolna, mała samodzielność w myśleniu, wolniejsze tempo pracy i uczenia się czy trudności w koncentracji uwagi przez dłuższy czas. Ze względu na powyższe cechy konieczne jest wobec tych dzieci zastosowanie metod ułatwiających im opanowanie materiału. Program szkoły ogólnodostępnej jest dla nich trudny, a przede wszystkim zbyt szybko realizowany. Podstawowym celem dostosowania wymagań jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów oraz zapobieganie wtórnym problemom emocjonalnym i motywacyjnym. Dostosowanie wymagań dotyczy głównie form i metod pracy z uczniem. Nie może natomiast polegać na takiej zmianie treści nauczania, która powoduje obniżanie wymagań wobec uczniów z normą intelektualną.
Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online
Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.
Pokaż specjalistów Jak to działa?![](http://platform.docplanner.com/img/general/online-consultations/online-consultation.png?309033880)
![mgr Adam Zajączkowski](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/znanylekarz.pl/doctor/034b45/034b4548c67b24b916212b147972471d_small_square.jpg)
Wynik przeciętny w populacji to 85-115 IQ, więc wynik "niższy od przeciętnego" oznacza wynik poniżej 85 IQ, ale... rozwój nieharmonijny zakłóca ogólny wynik testu. Oznacza to, że badany mógł, np.: w części skal osiągnąć wynik powyżej przeciętnej w innych poniżej. Przedziały ufności trochę to komplikują. Nie wiem jaki dokładnie test był użyty, wiec i nie znam przedziałów ufności, ale z grubsza oznacza to, że badany X w teście Y, który to test ma przedziały ufności CI=3 (w górę i w dół) uzyskał wynik 87 z danym dla tego testu prawdopodobieństwem. W takim wypadku oznaczałoby to, że wynik badanego na pewno mieści się w przedziale [84-90], a a jak w/w przeciętny iloraz to 85-115 IQ, wiec biorąc pod uwagę przedziały ufności, wiec np.: wynik 87 pasowałby do takiej interpretacji, ale przy rozwoju zharmonizowanym.
Myślenie słowno-pojęciowe, tzw. leksykon, to zdolność do tworzenia pojęć abstrakcyjnych, wnioskowania, tworzenia definicji czy plastyczności w myśleniu, a myślenie praktyczne to najprościej zdolność do rozwiązywania napotykanych trudności, zaradność czy umiejetność do znajdowania rozwiązań.
Myślenie słowno-pojęciowe, tzw. leksykon, to zdolność do tworzenia pojęć abstrakcyjnych, wnioskowania, tworzenia definicji czy plastyczności w myśleniu, a myślenie praktyczne to najprościej zdolność do rozwiązywania napotykanych trudności, zaradność czy umiejetność do znajdowania rozwiązań.
Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.