Jak wygląda funkcjonowanie i przystosowanie do grupy rówieśniczej osoby z zespołem Aspergera w wieku
2
odpowiedzi
Jak wygląda funkcjonowanie i przystosowanie do grupy rówieśniczej osoby z zespołem Aspergera w wieku 15-18 lat?
Dzień dobry,
Zespół Aspergera ma wiele aspektów i trudno wyszczególnić jakiś specyficzny model funkcjonowania dla wszystkich nastolatków, które mają to spektrum autyzmu. Tak jak w grupie nastolatków bez spektrum autyzmu jest wiele różnych sytuacji, z którymi dorastający człowiek musi się mierzyć, tak samo u osób z Zespołem Aspergera – będzie wiele różnic osobniczych.
Są bowiem osoby wysoko funkcjonujące i takie, które są bardzo zamknięte na relacje społeczne i rozumienie norm/ dostrzeganie czy interpretację emocji.
Osoby z Zespołem Aspergera mają często problem z rozumieniem własnego funkcjonowania – kontekst burzy hormonów, która towarzyszy w okresie dorastania może być zatem dla nich faktycznie mocno dezorganizujący, ponieważ wypracowane dotychczas techniki adaptacyjne mogą nie działać tak, jak dotychczas. Jest to jednak naturalny proces, przez który przechodzi każdy nastolatek.
Warto zwrócić uwagę, że okres dojrzewania to moment, w którym dużo zależy też od tego jak nastolatek funkcjonował jako dziecko, czy dostał/a wsparcie, jakich technik adaptacyjnych się nauczył, a także jaki jest kontekst społeczny, w którym funkcjonuje. Czy wraz ze zmieniającymi się wymaganiami społecznymi – adekwatnymi do wieku jej/jego środowisko będzie z troską i uważnością starać się wprowadzić młodego człowieka w nowe otoczenie, czy poczucie odtrącenia i odrzucenia będzie potęgowane brakiem wsparcia od otoczenia, czy brakiem profesjonalnej pomocy terapeuty.
Jeśli pojawiają się jakieś problemy w relacjach lub dorastająca osoba staje się bardziej wycofana, jest odrzucana przez grupę rówieśniczą – warto pracować z konkretną osobą i wsparciem rodziny, pod okiem psychoterapeuty nad rozumieniem norm społecznych, usamodzielnieniem i wsparciem dla nastolatka w tak burzliwym okresie życia, jakim jest dorastanie.
Pozdrawiam serdecznie,
Magdalena Moskal
Zespół Aspergera ma wiele aspektów i trudno wyszczególnić jakiś specyficzny model funkcjonowania dla wszystkich nastolatków, które mają to spektrum autyzmu. Tak jak w grupie nastolatków bez spektrum autyzmu jest wiele różnych sytuacji, z którymi dorastający człowiek musi się mierzyć, tak samo u osób z Zespołem Aspergera – będzie wiele różnic osobniczych.
Są bowiem osoby wysoko funkcjonujące i takie, które są bardzo zamknięte na relacje społeczne i rozumienie norm/ dostrzeganie czy interpretację emocji.
Osoby z Zespołem Aspergera mają często problem z rozumieniem własnego funkcjonowania – kontekst burzy hormonów, która towarzyszy w okresie dorastania może być zatem dla nich faktycznie mocno dezorganizujący, ponieważ wypracowane dotychczas techniki adaptacyjne mogą nie działać tak, jak dotychczas. Jest to jednak naturalny proces, przez który przechodzi każdy nastolatek.
Warto zwrócić uwagę, że okres dojrzewania to moment, w którym dużo zależy też od tego jak nastolatek funkcjonował jako dziecko, czy dostał/a wsparcie, jakich technik adaptacyjnych się nauczył, a także jaki jest kontekst społeczny, w którym funkcjonuje. Czy wraz ze zmieniającymi się wymaganiami społecznymi – adekwatnymi do wieku jej/jego środowisko będzie z troską i uważnością starać się wprowadzić młodego człowieka w nowe otoczenie, czy poczucie odtrącenia i odrzucenia będzie potęgowane brakiem wsparcia od otoczenia, czy brakiem profesjonalnej pomocy terapeuty.
Jeśli pojawiają się jakieś problemy w relacjach lub dorastająca osoba staje się bardziej wycofana, jest odrzucana przez grupę rówieśniczą – warto pracować z konkretną osobą i wsparciem rodziny, pod okiem psychoterapeuty nad rozumieniem norm społecznych, usamodzielnieniem i wsparciem dla nastolatka w tak burzliwym okresie życia, jakim jest dorastanie.
Pozdrawiam serdecznie,
Magdalena Moskal
Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online
Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.
Pokaż specjalistów Jak to działa?
Dzień dobry,
Zgadzam się z odpowiedzią udzieloną przez panią Magdalenę Moskal. Dodam, że możemy wesprzeć funkcjonowanie nastolatka z ZA poprzez terapię Biofeedback - cykl spotkań terapeutycznych usprawniających funkcjonowanie mózgu. Ćwiczący uczy się kontroli emocjonalnej, poprawia kontakt z samym sobą, nabiera kompetencji szkolnych i interpersonalnych.
Może rozwinąć w pełni swój potencjał intelektualny i odnieść sukces.
Pozdrawiam serdecznie
Agata Sawicka, psycholog, terapeuta Biofeedback
Zgadzam się z odpowiedzią udzieloną przez panią Magdalenę Moskal. Dodam, że możemy wesprzeć funkcjonowanie nastolatka z ZA poprzez terapię Biofeedback - cykl spotkań terapeutycznych usprawniających funkcjonowanie mózgu. Ćwiczący uczy się kontroli emocjonalnej, poprawia kontakt z samym sobą, nabiera kompetencji szkolnych i interpersonalnych.
Może rozwinąć w pełni swój potencjał intelektualny i odnieść sukces.
Pozdrawiam serdecznie
Agata Sawicka, psycholog, terapeuta Biofeedback
Sugeruję wizytę: Wizyta domowa - 150 zł
Na wizytę można umówić się przez serwis ZnanyLekarz, klikając w przycisk Umów wizytę.
Na wizytę można umówić się przez serwis ZnanyLekarz, klikając w przycisk Umów wizytę.
Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.