Jaki wpływ na naukę czytania i pisania mają zaburzenia mowy?

13 odpowiedzi
Syn ma problemy z mową, mówi bardzo mało. W przedszkolu jest pod opieką logopedy. Od września idzie do szkoły, czy przez te zaburzenia mowy będzie miał trudności w nauce czytania i pisania?
Jednym ze wskaźników dojrzałości szkolnej, obok dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, społecznej, umysłowej, jest również stopień rozwoju mowy. Od poziomu rozwoju mowy w dużym stopniu zależy nie tylko jak dziecko będzie opanowywało umiejętność czytania i pisania, ale również jaka będzie pozycja dziecka w grupie rówieśniczej. Aby dziecko dobrze czytało i pisało musi mieć dobrze rozwinięte funkcje słuchowo-językowe takie jak analiza i synteza głoskowa, różnicowanie głosek (np. s-sz, k-g, z-s, etc), u znacznej części dzieci, u których mowa nie rozwija się prawidłowo te właśnie funkcje są słabsze. Jeśli syn mało mówi trudno mu będzie wyrazić swoje potrzeby, udzielić odpowiedzi na pytania nauczyciela, zrozumieć polecenia. Warto przed rozpoczęciem nauki w szkole przeprowadzić badania psychologiczno-pedagogiczne w poradni PPP pod kątem dojrzałości szkolnej.
Pozdrawiam serdecznie, Monika Burzyńska

Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online

Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.

Pokaż specjalistów Jak to działa?
Nieprawidłowa artykulacja głoski nie oznacza, że dziecko na pewno będzie miało problemy z nauką, Wada wymowy, która wynika z niewłaściwych wzorców, wad zgryzu lub obniżonej ruchomości narządów artykulacyjnych i nie ma widocznego wpływu na rozwój dziecka. Natomiast jeśli mamy doczynienia z wadą wymowy zakłócającą swobodną komunikację związek między zaburzeniem a wynikami w nauce bardzo szybko się ujawni. Dzieci, które przejawiają problemy z mową, mogą mieć trudności w czytaniu, pisaniu i rozumieniu poleceń. Przez to, że źle wymawiają głoski, to również źle je zapisują i odczytują. Zdarza im się zmieniać kolejność liter w wyrazie, przestawiać lub gubić całe sylaby. Trudności są szczególnie widoczne w pisaniu ze słuchu, głośnym czytaniu i opowiadaniu. Źle odczytany wyraz zmienia się w słowo o innym znaczeniu lub w ogóle nie ma znaczenia, przez co dziecko gubi sens wypowiedzi. Pojawiają się również liczne agramatyzmy, błędy ortograficzne i językowe.Ogromne znaczenie ma także sfera emocjonalna. Uczeń ze znaczną wadą wymowy może być nierozumiany przez rówieśników, a co za tym idzie – źle postrzegany lub nawet wyśmiewany. W takich przypadkach niezbędna jest pomoc specjalisty.
Mówienie, pisanie i czytanie są formami porozumiewania słownego. Pisanie to zamiana fonemów na znaki graficzne (litery). Dziecko często pisze tak jak mówi. Jeśli poszczególne fonemy są błędnie realizowane, to zapis graficzny może być również nieprawidłowy. Podobny mechanizm działa w przypadku czytania. Czytając przekształcamy litery w dźwięki językowe. Jeśli poszczególne fonemy są realizowane błędnie, nie wiemy, czy zrozumienie wyrazu jest prawidłowe (koza – kosa, budy – buty). Analiza i synteza słuchowa to procesy niezbędne do nabywania umiejętności czytania i pisania. Zaburzenia w tym zakresie wymagają natychmiastowej korekcji. Na jakość pisma mogą mieć wpływ również takie zjawiska jak agramatyzmy, metatezy, elizje głosek lub sylab, a także trudności w wypowiedziach ustnych, ubogi zasób słownictwa, problemy z zapamiętywaniem słów.
Zaburzenia mowy są jednym z wyznaczników specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, czyli trudności o charakterze dyslektycznym.
Trudno odpowiedzieć na takie pytanie. Nie wiem dokładnie jakie jest zaburzenie mowy, jaka jest sprawność analizatora słuchowego - percepcji słuchowej. W przypadku zaburzeń percepcji słuchowej, słuchu fonematycznego istnieje prawdopodobieństwo, że może napotykać na problemy w opanowaniu pisania i czytania.
Nie znam dziecka, więc konkretnie nie odpowiem. Ogólnie wszelkie nieprawidłowości w mowie, również te związane z wymową i zasobem słownictwa mogą mieć niekorzystny wpływ nie tylko na naukę pisania i czytania (np. dziecko pisze tak jak mówi, nie rozumie czytanych tekstów), ale również na sferę emocjonalną i osobowość (często dzieci z zaburzoną mową staję się nieśmiałe lub wręcz przeciwnie agresywne), zachowanie oraz relacje społeczne. Nieprawidłowa mowa może rzutować zatem na wiele sfer życia dziecka. Jednak nie każde dziecko z zaburzeniami wymowy ma trudności w opanowaniu czytania i pisania. Logopeda prowadzący, powinien Państwa pokierować w tym zakresie. Mają Państwo jeszcze rok na pracę logopedyczną z dzieckiem. Intensywna i regularna terapia może przygotować dziecko do podjęcia nauki w szkole.
Bardzo duże. Dziecko bardzo często pisze jak słyszy. Przy nauce czytania tez wystepuja trudności, ponieważ głoskujac wyraz wypowiada zaburzona głoskę i słyszy niepoprawnie wypowiedziany wyraz. Dziecko zniecheca sie i nastepuje niechęć do czytania. Pozdrawiam
Witam,trudności szkolne mogą występować z kilku powodów: braku poprawnej artykulacji pewnych głosek np r lub innych wynikających z ryzyka dysleksji.Jeśli Pani chciałaby wiedzieć czy dziecko może mieć problem w szkole to warto wykonać badanie ryzyka dysleksji.Dzieci z opóźnionym rozwojem mowy mogą wykazywać większe lub mniejsze ryzyko dysleksji.
Dzień dobry,
odpowiedź na Pani/Pana pytanie jest bardzo obszerna, na pewno nie jest to miejsce, w którym w pełni mogłabym odpowiedzieć na pytanie jaki wpływ na naukę czytania i pisania maj zaburzenia mowy. Napiszę więc w ogromnym skrócie - wpływ ten jest bardzo duży. Ma związek z analizą i syntezą wyrazów, świadomością głosek, sylab, liter. Niezbędna jest profesjonalna diagnoza (nie napisała Pani/Pan jaka jest opinia logopedy przedszkolnego) i natychmiastowe rozpoznanie genezy problemu. Jeśli dziecko w wieku 6 lat mówi bardzo mało, to może mieć to związek nawet z autyzmem. Nie wiem czy synek ma jakiekolwiek inne niepokojące objawy, nie wiem też czy wspomniane przez Panią/Pana "problemy z mową" oznaczają, że mówi niewiele słów poprawnych artykulacyjnie, czy że mówi w ogóle mało, że np. nie reaguje na polecenia, nie odpowiada na pytania. Być może synek się jąka i stara się mówić jak najmniej, żeby nie narażać się na stresujące zacinanie. Musi Pani/Pan zareagować natychmiast, wykonać diagnozę w dobrym gabinecie i zapisać synka na intensywną terapię logopedyczną (lub neurologopedyczną), żeby we wrześniu sytuacja była zdecydowanie lepsza. Im dłużej synek jest wyłącznie pod opieką logopedy przedszkolnego (który często jest zmuszony prowadzić zajęcia grupowe lub po prostu brakuje mu czasu na indywidualne podejście do każdego dziecka potrzebującego pomocy), tym mniejsza szansa, że uda się synkowi skutecznie pomóc. Szczerze radzę podjąć odpowiednie kroki jak najszybciej. Powodzenia.
Szanowna pani. Jest bardzo duże prawdopodobieństwo,że syn będzie miał problemy w szkole. Nie wiem dokładnie na jakim etapie są problemy logopedyczne. Ale przeważnie dziecko jak mówi, tak słychy swoją mowę / do, której jest przyzwyczajony/ i tak pisze. Gdyż ma utrwaloną błędną artykulacje i odpowiada to w piśmie i w tekście czytanym
Dobry wieczór. Jeśli syn mało mówi, to przed rozpoczęciem szkoły zalecam diagnozę psychologiczna (aby określić poziom rozwoju funkcji poznawczych) oraz intensywną stymulację logopedyczną. Same cwiczenia z logopedą w przedszkolu nie wystarczą. Najczęściej są to bardzo krótkie spotkania, a dzieci z opóźnionym rozwojem mowy wymagają dużej ilości powtórzeń, pracy nad wszystkimi systemami oraz sferami poznawczymi. Potrzebna jest intensywna stymulacja również w domu. Jeśli dziecko nie mówi, to niestety nie bedzie w stanie nauczyć sie czytać. Czytanie wymaga syntezy słuchowej oraz wzrokowej, umiejętności zapamiętywania i dokonywania analizy elementów. Jeśli dziecko nie opanowało w pełni systemu fonetyczno- fonologicznego nie będzie w stanie nauczyć się głosek, których nie umie powiedzieć. Nie wspominając o ich pisaniu oraz czytaniu ze zrozumieniem (jeśli będzie uczone metodą głoskowania). Zalecam metodę sylabową, gdzie podczas czytania dziecko uczy się czytać znaczenia. Proszę skontakować się z psychologiem oraz logopedą aby określić wspólny tor działania. Najczęściej w przypadku opóźnień zalecam odroczenie od obowiązku szkolnego, aby dziecko mogło nadrobić zaległości i było gotowe na podjęcie nauki w szkole. Pozdrawiam, Maria Kmiecik-Matrejek
Wszystko zależy od tego co ma Pani na myśli mówiąc, że "syn mówi bardzo mało" :)
Oczywiście opóźniony rozwój mowy, wady wymowy, zaburzenia słuchu fonematycznego i dysleksja mogą mieć wpływ na naukę czytania i pisania. Ale tego nie da się niestety tak łatwo przewidzieć.
witam, wada wymowy może mieć wpływ na naukę czytania i pisane, jednak ważnym elementem jest sprawdzenie słuchu fonemowego ,jeśli jest zaburzony to wpływa to na rozróżnianie dźwięcznośći głosek np nie słyszy roznicy między głoskami k-g, ż-sz, w-f itd. warto zintensyfikować ćwiczenia logopedyczne by jak najszybciej zniwelować wady wymowy. pozdrawiam
Witam serdecznie . Owszem mogą nastąpić problemy w czytaniu i pisaniu . Należy dokonać wnikliwej diagnostyki neurologopedycznej oraz słuchu i wzroku w tym przypadku , zakresu pola widzenia . Być może mamy to również do czynienia z zaburzeniami słuchu fonematycznego. Powinni państwo udać się bezzwłocznie do neurologopeda klinicznego aby sprawdzić czy owe zaburzenia nie wynikają z zaburzeń układu neurologicznego i odbioru bodźców wzrokowych Słuchowych i dotykowych . Poza tym określić gotowość syna do rozpoczęcia nauki. Taką diagnostykę wykonuje konkretnie pod gotowość do umiejętności szkolnych Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna .

Eksperci

Małgorzata Siekierska

Małgorzata Siekierska

Logopeda

Długołęka

Monika Wiśniowska

Monika Wiśniowska

Logopeda

Chorzów

Joanna Geroń

Joanna Geroń

Logopeda

Strzelin

Antonina Maciechowska

Antonina Maciechowska

Logopeda

Boguchwała

Izabela Mileniewska

Izabela Mileniewska

Logopeda

Ciechanów

Bożena Orzechowska

Bożena Orzechowska

Alergolog, Pulmonolog, Pediatra

Radomsko

Podobne pytania

Masz pytania?

Nasi lekarze i specjaliści odpowiedzieli na 27 pytań dotyczących usługi: zaburzenia mowy
  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.
  • Z troski o Wasze zdrowie nie publikujemy informacji o dawkowaniu leków.

Ta wartość jest zbyt krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.


Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.