Mam w 5 klasie uczennice która prawie nie potrafi pisać ani czytać. Czyta w bardzo wolnym tępie skła
3
odpowiedzi
Mam w 5 klasie uczennice która prawie nie potrafi pisać ani czytać. Czyta w bardzo wolnym tępie składa myli i przekręca wyrazy. Bardzo mało rozumie z samodzielnie przeczytane tekstu. Jednak jeśli ktoś jej przeczyta to potrafi opowiedzieć z pamięci cały tekst. Z pisaniem jest jeszcze gorzej dziewczynka nigdy nie zdąża przepisywać z tablicy ale w tym co zdąży przepisać nie ma błędów. Gdy pisze samodzielnie lub ze słuchu to popełnia liczne błędy. Poziom graficzny pisma jest bardzo mało czytelny. Dziewczynka potrafi się dość dobrze uczyć z innych przedmiotów a na języku polskim jej wypowiedzi ustne są bez zastrzeżeń. Wypowiada się logicznie ich na temat. Wydaje mi się też że ma dość bogaty zasób słownictwa. Ma jeszcze problemy z językami obcymi ale wydaje mi się przyczyna jest taka sama jak na języku polskim pisanie i czytanie. Z innych przedmiotów nauczyciele pytają ją ustnie i zawsze coś tam wie ewentualnie proszą ją od odczytanie swojego sprawdzianu. Na matematyce radzi sobie świetnie. Uczennica była badana w poradni stwierdzono u niej obniżone możliwość intelektualne. Nie wydaje mi się żeby to była prawda mojm zdaniem to dziecko ma dysleksjię ale poradnia nie może przecież dać takiego zaświadczenia dziecku z inteligencjią poniżej przeciętnej ale czy dziecko z takim poziomem rozwoju umysłowego potrafiło by rozumieć matematykę opowiedzieć bardzo długi tekst za pierwszym razem lub mieć tak duży zasób słownictwa? Testy były powtórzone dwukrotnie ale dwa razy wyszło to samo. Jak pomóc tej uczennicy?
Problem związany jest z procedurą prawną wydawania opinii w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się. Zgodnie z rozporządzeniem obniżony rozwój intelektualny wyklucza możliwość wydania opinii o dysleksji. Rozwiązaniem problemu jest wnioskowanie o wydanie opinii w sprawie pomocy psychologiczno pedagogicznej i dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczennicy na tej podstawie. Wprawdzie słowo "dysleksja" w opinii nie padnie, ale pomocy będzie można udzielić.
Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online
Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.
Pokaż specjalistów Jak to działa?
Kryterium ilościowe wykluczające rozpoznanie dysleksji rozwojowej to IQ< 79 od tej wartości rozpoznaje się niepełnosprawność intelektualną, wynik w przedziale poniżej przeciętnej ( normy ) tj. IQ= 89-78 umożliwia postawienie rozpoznania specyficznych trudności w uczeniu się w tym dysleksji rozwojowej. Dysleksja rozwojowa wynika z istnienia specyficznych deficytów w zakresie funkcji poznawczych dotyczących min.przetwarzania słuchowego, wzrokowego, przy prawidłowym przebiegu pozostałych funkcji składających się strukturę inteligencji. Deficyty poznawcze w zakresie funkcji odpowiedzialnych za prawidłowe pisanie i czytanie stanowiące składową całej inteligencji powodują jej wtórne obniżenie, co w efekcie skutkuje obniżonym globalnym wynikiem IQ. Większość dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce ma inteligencję ogólną w granicach tzw. szerokiej normy.
Rodzice dziecka, o którym Pani pisze powinni odwoływać się od orzeczenia PPP i dążyć do jej weryfikacji za pomocą innych metod testowych. Obraz kliniczny nakreślony przez Panią sugeruje występowanie specyficznych zaburzeń czytania i pisania. Brak właściwego rozpoznania tego zaburzenia skutkuje wtórnymi problemami emocjonalnymi.
Rodzice dziecka, o którym Pani pisze powinni odwoływać się od orzeczenia PPP i dążyć do jej weryfikacji za pomocą innych metod testowych. Obraz kliniczny nakreślony przez Panią sugeruje występowanie specyficznych zaburzeń czytania i pisania. Brak właściwego rozpoznania tego zaburzenia skutkuje wtórnymi problemami emocjonalnymi.
Szanowna Pani,to bardzo cenne,iż tak usilnie stara się Pani pomoc swojej Uczennicy. To długa droga. Na początek warto nawiązać współpracę z Rodzicami Dziewczynki,oraz koniecznie z Psychologiem,Pedagogiem i Terapeuta Pedagogicznym w Pani Szkole. Dziewczynka powinna zostać zdiagnozowana i systematycznie terapeutyzowanie poprzez współpracę z tymi specjalistami. Powinni oni-droga pisemna skierować Uczennice na ponowne badania w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej-tej,w której już była lub innej-w kierunku całościowych i parcjalnych zaburzeń rozwoju,dysleksji i dysgrafii,oraz fobii szkolnej,a także zaburzeń depresyjno-lekowych. Jeśli Dziewczynka na nie cierpi-wyniki badań w Skali Wechslera mogą być znacznie obniżone i niemiarodajne. Pytanie także-jakimi narzędziami i metodami Dziewczynka była już badana. W tej chwili wchodzą nowe rekomendacje Polskiego Towarzystwa Psychologicznego w zakresie narzędzi diagnostycznych dotyczących diagnozowania inteligencji. Niezbędny jest pogłębiony wywiad z rodzicami,obserwacja psychologiczna Dziecka i analiza jej tzw.wytworow własnych.
Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.