Psychologia to procesy myslowe. Jak na te procesy wplywa myslenie o mozliwosci potępienia. Czy można
3
odpowiedzi
Psychologia to procesy myslowe. Jak na te procesy wplywa myslenie o mozliwosci potępienia. Czy można naprawdę wszystko złe robić na tej ziemii bez zadnych granic oraz możliwości kary? Opowiedź na to pytanie jest niezmiernie ważna. Szatan jest potępiony i istnieje i mam przesłanki ku temu by w to wierzyć. Pytanie czy człowiek może być potępiony? Jeśli Bóg był surowy wobec upadłego anioła czy może być tak surowy wobec ludzi? Jakbym znalazł na to odpowiedź znalazłbym mądrość życia.
Dzień dobry, jako psycholog pragnę odnieść się do "myślenia nt możliwości potępienia" - jak przekonanie o możliwości potępienia, wpływa na człowieka ( czyli poniekąd procesy myślowe).
Zdarza się, że to przekonanie o karze, czasem staje się nadmiarowe i powoduje niepotrzebny lęk oraz sztywność pod względem: procesów myślowych, zachowań oraz uczuć. Może powodować nawet zaburzenia, czyli uczucia oraz zachowania, które mogą być dla człowieka który ich doświadcza bardzo niekomfortowe a wręcz uniemożliwiające normalne, życie ( z poczuciem wolności oraz spójności swoich uczuć z zachowaniami).
W tym momencie, wiemy jako ludzie o wiele więcej na temat zawiłości ludzkiej natury i meandrów psychiki, dlatego też chociażby coś co było traktowane przez naszych przodków, jako grzech, nie jest tak traktowane już teraz ( np. "grzeszne myśli").
W kwestii czysto teologicznej odsyłam Pana/ią do źródła, czyli mądrego duchownego, których będzie w stanie wytłumaczyć Panu/i aspekty, o które Pan/i pyta.
Ja ze swojej strony mogę zostawić Pana/i ze spróbowaniem zastanowienia się nad poniższymi kwestiami wynikającymi z Pana wypowiedzi:
Czy ktoś kto jest bezwzględnie dobry, może robić złe rzeczy i czy "wolna wola" nie obliguje do wyboru?
pozdrawiam serdecznie,
Anna Byczko
Zdarza się, że to przekonanie o karze, czasem staje się nadmiarowe i powoduje niepotrzebny lęk oraz sztywność pod względem: procesów myślowych, zachowań oraz uczuć. Może powodować nawet zaburzenia, czyli uczucia oraz zachowania, które mogą być dla człowieka który ich doświadcza bardzo niekomfortowe a wręcz uniemożliwiające normalne, życie ( z poczuciem wolności oraz spójności swoich uczuć z zachowaniami).
W tym momencie, wiemy jako ludzie o wiele więcej na temat zawiłości ludzkiej natury i meandrów psychiki, dlatego też chociażby coś co było traktowane przez naszych przodków, jako grzech, nie jest tak traktowane już teraz ( np. "grzeszne myśli").
W kwestii czysto teologicznej odsyłam Pana/ią do źródła, czyli mądrego duchownego, których będzie w stanie wytłumaczyć Panu/i aspekty, o które Pan/i pyta.
Ja ze swojej strony mogę zostawić Pana/i ze spróbowaniem zastanowienia się nad poniższymi kwestiami wynikającymi z Pana wypowiedzi:
Czy ktoś kto jest bezwzględnie dobry, może robić złe rzeczy i czy "wolna wola" nie obliguje do wyboru?
pozdrawiam serdecznie,
Anna Byczko
Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online
Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.
Pokaż specjalistów Jak to działa?
Myślę, że warto aby przeczytał Pan książkę "Bonobo Ateista" oraz "Mapy myśli".
Kwestia potępienia, człowieka jako istoty "skażonej, złej" niestety pokutuje od wielu dekad w filozofii oraz w psychologii.
To jest skomplikowane pytanie, które porusza wiele aspektów, takich jak psychologia, filozofia, moralność i teologia. Odpowiadając na nie, warto mieć na uwadze, że różne kultury i różne systemy wierzeń mogą mieć inne odpowiedzi na nie.
Z perspektywy psychologicznej, myślenie o możliwości potępienia, w sensie moralnym lub religijnym, może wpływać na nasze procesy myślowe na wiele sposobów. Badania psychologiczne sugerują, że strach przed karą, włącznie z potępieniem, może działać jako motywator do unikania negatywnych zachowań. Jednakże, strach i winę mogą również prowadzić do negatywnych wyników, takich jak lęk, depresja, czy obniżona samoocena. Z drugiej strony, zrozumienie, że nasze działania mają konsekwencje, może być ważne dla naszego rozwoju moralnego.
Jeśli chodzi o pytanie, czy można na tej ziemi robić wszystko złe bez żadnych granic i możliwości kary, to jest to pytanie etyczne i moralne, a nie stricte psychologiczne. Z perspektywy większości systemów moralnych i etycznych, odpowiedź byłaby negatywna. Zasady moralne i etyka, które rządzą społeczeństwami, są często wyznaczone w celu zapewnienia dobra wspólnego i utrzymania ładu społecznego. Naruszanie tych zasad jest zazwyczaj spotykane z sankcjami, które mogą być zarówno społeczne, jak i prawne.
Pytanie o to, czy człowiek może być potępiony, i czy Bóg mógłby być surowy wobec ludzi, jest głęboko teologiczne. Różne tradycje religijne mają różne poglądy na ten temat. W tradycji chrześcijańskiej, na przykład, istnieje pojęcie łaski i miłosierdzia Bożego, które zgodnie z wiarą jest wystarczające, by odkupić człowieka, nawet jeśli popełnił grzechy. Istnieją jednak również różne interpretacje tego, jak łaska Boża działa i kiedy i jak Bóg karze ludzi.
To, jak myślimy o potępieniu i karze, może wpływać na nasze procesy myślowe i zachowanie. Jednak to, czy i kiedy kara lub potępienie są stosowane, zależy od systemu moralnego lub religijnego, w którym działamy. Wreszcie, pytanie o to, czy człowiek może być potępiony, zależy od naszych wierzeń religijnych i teologicznych. Odpowiedź na to pytanie może rzeczywiście przynieść pewien rodzaj mądrości życiowej, ale może również prowadzić do dalszych pytań.
Zapraszam na rozmowę do siebie.
Kwestia potępienia, człowieka jako istoty "skażonej, złej" niestety pokutuje od wielu dekad w filozofii oraz w psychologii.
To jest skomplikowane pytanie, które porusza wiele aspektów, takich jak psychologia, filozofia, moralność i teologia. Odpowiadając na nie, warto mieć na uwadze, że różne kultury i różne systemy wierzeń mogą mieć inne odpowiedzi na nie.
Z perspektywy psychologicznej, myślenie o możliwości potępienia, w sensie moralnym lub religijnym, może wpływać na nasze procesy myślowe na wiele sposobów. Badania psychologiczne sugerują, że strach przed karą, włącznie z potępieniem, może działać jako motywator do unikania negatywnych zachowań. Jednakże, strach i winę mogą również prowadzić do negatywnych wyników, takich jak lęk, depresja, czy obniżona samoocena. Z drugiej strony, zrozumienie, że nasze działania mają konsekwencje, może być ważne dla naszego rozwoju moralnego.
Jeśli chodzi o pytanie, czy można na tej ziemi robić wszystko złe bez żadnych granic i możliwości kary, to jest to pytanie etyczne i moralne, a nie stricte psychologiczne. Z perspektywy większości systemów moralnych i etycznych, odpowiedź byłaby negatywna. Zasady moralne i etyka, które rządzą społeczeństwami, są często wyznaczone w celu zapewnienia dobra wspólnego i utrzymania ładu społecznego. Naruszanie tych zasad jest zazwyczaj spotykane z sankcjami, które mogą być zarówno społeczne, jak i prawne.
Pytanie o to, czy człowiek może być potępiony, i czy Bóg mógłby być surowy wobec ludzi, jest głęboko teologiczne. Różne tradycje religijne mają różne poglądy na ten temat. W tradycji chrześcijańskiej, na przykład, istnieje pojęcie łaski i miłosierdzia Bożego, które zgodnie z wiarą jest wystarczające, by odkupić człowieka, nawet jeśli popełnił grzechy. Istnieją jednak również różne interpretacje tego, jak łaska Boża działa i kiedy i jak Bóg karze ludzi.
To, jak myślimy o potępieniu i karze, może wpływać na nasze procesy myślowe i zachowanie. Jednak to, czy i kiedy kara lub potępienie są stosowane, zależy od systemu moralnego lub religijnego, w którym działamy. Wreszcie, pytanie o to, czy człowiek może być potępiony, zależy od naszych wierzeń religijnych i teologicznych. Odpowiedź na to pytanie może rzeczywiście przynieść pewien rodzaj mądrości życiowej, ale może również prowadzić do dalszych pytań.
Zapraszam na rozmowę do siebie.
Dzień dobry, myślenie o możliwości potępienia może wynikać z kontekstu religijnego, a może również pojawiać się bez tego kontekstu. Od tego zależy kierunek dalszych rozważań.
Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.