Witam Państwa, Jaka w końcu ustaleniami badawczymi jest ta korelacja pomiędzy afektami, a procesa

3 odpowiedzi
Witam Państwa,

Jaka w końcu ustaleniami badawczymi jest ta korelacja pomiędzy afektami, a procesami poznawczymi osoby z zaburzeniami depresyjnymi i lękowymi? Wiadomo, że emocje wpływają na procesy poznawcze i vice versa.
dr n. społ. Piotr Modzelewski
Psycholog, Seksuolog, Psychotraumatolog
Słupsk
Witam serdecznie. Korelacja będzie zmieniać się z badania na badanie, jednakże można przyjąć, że przyjmuje ona co najmniej umiarkowaną siłę. Na podstawie założenia takiego związku między poznaniem a afektywnością oparta jest terapia poznawczo-behawioralna i jej odmiany.
Przykładowe badanie analizujące zależność między ruminacją (myśleniem w kółko o problemie) a depresją, wykazało siłę związku r= 0,48. Przy czym uwzględniając nadzieję, która jest czynnikiem poznawczym, okazało się, że jest ona moderatorem, zmniejszającym depresję (negatywną afektywność).

Żródło: w w w. ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4414423/

Uzyskaj odpowiedzi dzięki konsultacji online

Jeśli potrzebujesz specjalistycznej porady, umów konsultację online. Otrzymasz wszystkie odpowiedzi bez wychodzenia z domu.

Pokaż specjalistów Jak to działa?
Dzień Dobry, korelacja bedzię zazwyczaj zmienna. Pozdrawiam serdecznie i życzę wszystkiego dobrego!
Korelacja pomiędzy afektami a procesami poznawczymi u osób z zaburzeniami depresyjnymi i lękowymi jest szeroko badana i uznawana za jedno z kluczowych zagadnień w psychologii klinicznej. W kontekście zaburzeń depresyjnych, badania wskazują na silne powiązanie pomiędzy nieprzyjemnymi emocjami, takimi jak smutek, beznadzieja czy poczucie winy, a zaburzeniami procesów poznawczych. Osoby z depresją często wykazują tzw. „negatywną triadę poznawczą”, w której postrzegają siebie, świat i przyszłość w sposób zniekształcony i pesymistyczny. Te emocjonalne stany wpływają na procesy poznawcze, takie jak pamięć, uwaga czy podejmowanie decyzji, powodując, że osoby te koncentrują się głównie na negatywnych aspektach rzeczywistości, co utrwala ich stan depresyjny. Warto dodać, że osoby z depresją mają tendencję do ruminacji, czyli długotrwałego i bezproduktywnego analizowania swoich negatywnych doświadczeń, co jeszcze bardziej pogłębia ich emocjonalny dyskomfort.

W przypadku zaburzeń lękowych, korelacja pomiędzy afektami a procesami poznawczymi przejawia się w sposób nieco inny, choć równie silny. Lęk, szczególnie w zaburzeniach lękowych, wiąże się z nadmierną aktywnością procesów poznawczych, takich jak wyolbrzymianie zagrożeń, nadinterpretowanie sytuacji jako niebezpiecznych czy tendencja do tzw. „katastrofizacji”. W odpowiedzi na te emocje, osoby z lękiem mają tendencję do selektywnej uwagi, gdzie zwracają uwagę głównie na bodźce wywołujące lęk, ignorując informacje neutralne lub pozytywne. Przykładem jest sytuacja, w której osoba z zaburzeniami lękowymi może skupić się na minimalnym sygnale zagrożenia, co prowadzi do wzrostu napięcia i unikania sytuacji. W tym kontekście emocje i procesy poznawcze wzajemnie się nakręcają, tworząc błędne koło, w którym lęk prowadzi do zaburzenia percepcji sytuacji, a zniekształcone procesy poznawcze potęgują emocjonalne cierpienie.

Wciąż szukasz odpowiedzi? Zadaj nowe pytanie

  • Twoje pytanie zostanie opublikowane anonimowo.
  • Pamiętaj, by zadać jedno konkretne pytanie, opisując problem zwięźle.
  • Pytanie trafi do specjalistów korzystających z serwisu, nie do konkretnego lekarza.
  • Pamiętaj, że zadanie pytania nie zastąpi konsultacji z lekarzem czy specjalistą.
  • Miejsce to nie służy do uzyskania diagnozy czy potwierdzenia tej już wystawionej przez lekarza. W tym celu umów się na wizytę do lekarza.
  • Z troski o Wasze zdrowie nie publikujemy informacji o dawkowaniu leków.

Ta wartość jest za krótka. Powinna mieć __LIMIT__ lub więcej znaków.


Wybierz specjalizację lekarza, do którego chcesz skierować pytanie
Użyjemy go tylko do powiadomienia Cię o odpowiedzi lekarza. Nie będzie widoczny publicznie.
Wszystkie treści, w szczególności pytania i odpowiedzi, dotyczące tematyki medycznej mają charakter informacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić diagnozy medycznej.