Zespół ZnanyLekarz
“Lekarz to niewątpliwie piękny zawód. Niektórzy nazywają go nawet powołaniem. Niewielu jednak - z wyjątkiem lekarzy i ich rodzin - zdaje sobie sprawę, jak trudna i wymagająca to praca” - to słowa dr n. hum. Tomasz Sobierajski z Instytutu Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jeśli zestawimy to z wynikami badania SW Research z 2022 r., w którym “zdrowie” było wskazywane jako jedna z najważniejszych dla wartości, ukazuje nam się obraz zawodu, którego przedstawiciel - lekarz to ktoś nam bardzo bliski, na kim możemy polegać i komu powinniśmy móc zaufać.
Jakie są cechy dobrego lekarza? Czy potrafi się komunikować z pacjentami? Jak znaleźć i wybrać lekarza idealnego, czy tacy w ogóle istnieją? Przedstawiamy Wam 5 ważnych cech lekarza idealnego.
1. Jest w Internecie
Kiedyś o to, gdzie znaleźć dobrego specjalistę pytaliśmy najczęściej rodzinę, znajomych. Dziś prawie 95% pacjentów szuka lekarza w Internecie. Jeśli dodamy do tego liczby dotyczące internautów w Polsce, prawie 37M, to rysuje nam się obraz współczesnego pacjenta, który: szuka informacji o zdrowiu w sieci, tam też chce znaleźć lekarza - szybko i łatwo (najlepiej też za pośrednictwem Internetu) umówić się na wizytę. Jeśli nie znajdziemy lekarza w sieci, raczej na pewno nie umówimy się do niego, wybierzemy kogoś innego.
2.Dba o swój wizerunek
Znów odniesiemy się do badań przeprowadzonych przez ZnanyLekarz, które mówią o tym, że 70% pacjentów wybiera lekarza w oparciu o opinie. Są one kluczowym elementem w budowaniu wizerunku lekarza i mają na niego istotny wpływ. Jeśli zatem, lekarz zabiega o opinie, monitoruje co piszą o nim pacjenci, odpowiada na komentarze, zarówno te pozytywne jak i negatywne, jest polecany przez innych (działa tzw. społeczny dowód słuszności) buduje w ten sposób swój pozytywny obraz w oczach pacjentów.
Warto podkreślić również, że aż 47% badanych twierdzi, że rekomendacje innych pacjentów dotyczące lekarza czy specjalisty mają dla nich większe znaczenie, niż sam adres gabinetu. Należy zatem wnioskować, że wybierając konkretnego specjalistę jesteśmy w stanie pokonać nawet dłuższą drogę do gabinetu jeśli ma on dobre opinie.
3. Stawia na komunikację
Komunikacja lekarz - pacjent jest wyjątkową relacją. Tymczasem w Polsce lekarz poświęca pacjentowi średnio 10-20 minut. Nie zawsze jest to wystarczający czas na to, żeby poznać pacjenta, wysłuchać go, a pacjent - chory przychodzi i oczekuje, że jego problemy zostaną zdiagnozowane w przystępny sposób, a lekarz wykaże się życzliwością i empatią. Lekarz powinien zadbać o komfort pacjenta, który przychodzi i jest już na tzw. straconej pozycji, szuka pomocy. Jeśli zatem lekarz nie zadba o właściwą atmosferę, dóbr zrozumiałych słów, poczucie, że jesteśmy ważni, niestety nasza relacja już na wstępie jest nieprawidłowa. Dlatego coraz więcej mówi się o tzw. patient experience i stawianiu pacjenta, jego potrzeb i uczuć w centrum uwagi. Okazywanie szacunku pacjentowi, dostosowanie języka do możliwości pacjenta, poświęcaniu mu wystarczającej uwagi czy okazywanie sympatii to konkretne działania, które stają się coraz ważniejsze.
4. Jest dostępny dla pacjentów
Ponad 85% ankietowanych, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez platformę ZnanyLekarz wskazali, że chcą się umawiać do lekarzy online. Jeśli spojrzymy na inne dziedziny życia, możemy zaobserwować, że ten trend jest bardzo silny - zakupy, rozrywka, wakacje czy nawet nauka - wykorzystanie Internetu do tych celów stało się niemal standardem.
W przypadku naszego zdrowia, które jak wspomnieliśmy wcześniej jest bardzo wysoko w hierarchii najważniejszych wartości życia, łatwy i szybki dostęp do lekarza, nabiera jeszcze większego znaczenie. Zdrowia sobie życzymy, dbamy i nie dla siebie i naszych bliskich, a jego utrata wiąże się niejednokrotnie z cierpieniem. Dlatego tak istotny jest kontakt z lekarzem, stąd powszechna staje się zatem rejestracja wizyt online, szczególnie taka, która umożliwia komunikację z pacjentem, a także dynamiczny rozwój usług telemedycznych.
5. Wzbudza zaufanie
Podstawa relacji lekarz - pacjent jest zaufanie. Pacjent powierza lekarzowi coś najcenniejszego - zdrowie i życie, mając jednocześnie nadzieję, że dany specjalista zajmie się nami najlepiej jak potrafi. Jeśli potrzeby i oczekiwania pacjentów są w tej relacji rozumiane, wysłuchane i odpowiednio zagospodarowane możemy mówić o zaufaniu. Nie zawsze chodzi tylko o tytuły, szkolenia i certyfikaty, ale o poczucie bezpieczeństwa, zrozumienie i empatię. Jeśli lekarz potrafi zbudować odpowiedni autorytet, oparty na komunikacji i zaufaniu, będzie miał zawsze grono wiernych pacjentów, którzy nie zamienią go na innego specjalistę, nie będą szukać informacji o leczeniu w Internecie, czy wpływać na postawy i zachowania innych, np. poprzez negatywne opinie a co najważniejsze przełoży się to na zdrowie pacjenta, zadowolenie. Z kolei lekarz będzie miał zawsze “pełny grafik” zadowolonych i ufających mu pacjentów.
Ten artykuł został opublikowany na stronie ZnanyLekarz za wyraźną zgodą autorki lub autora. Cała zawartość strony internetowej podlega odpowiedniej ochronie na mocy przepisów o własności intelektualnej i przemysłowej.
Strona internetowa ZnanyLekarz nie zawiera porad medycznych. Zawartość tej strony (teksty, grafiki, zdjęcia i inne materiały) powstała wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje porady medycznej, diagnozy ani leczenia. Jeśli masz wątpliwości dotyczące problemu natury medycznej, skonsultuj się ze specjalistą.